ЗА ГРАЖДАНИТЕ

ЗА ФИРМИТЕ

ЗА МЕДИЦИНСКИТЕ СПЕЦИАЛИСТИ

Информация за фирмите

Информираме Ви във връзка с измененията в чл. 69 и 70 от ЗЛПХМ (ДВ, бр. 67 от 2020 г.) в случаите, когато за съответната партида лекарствен продукт е издаден сертификат за освобождаване на партидата от регулаторен орган на друга държава членка, преди пускането на пазара ПРУ е длъжен да предостави в ИАЛ изискващата се документация, съгласно чл. 69 ал. 6, съответно съгласно чл. 70 ал. 5 на ЗЛПХМ.

В случай, че в срок до 7 дни, считано от датата на подаване на документите, ИАЛ не уведоми писмено ПРУ за установена непълнота или нередност в предоставената документация, то партидата лекарствен продукт може да бъде разпространявана на пазара в страната.

УВАЖАЕМИ ГОСПОЖИ И ГОСПОДА,

Уведомяваме Ви, че на 31.12.2019г. (Вторник), приемането и получаването на кореспонденция в деловодството на ИАЛ ще се извършва до 14.00 часа, поради архивиране на базата данни в Административно-информационната система за 2019г. и прехвърлянето на официални документни регистри за 2020г.

Моля, за Вашето съдействие.

Притежателите на разрешение за употреба (ПРУ) вече могат да използват платформата за съобщаване на недостиг на лекарствени продукти, разрешени по централизирана процедура.

Европейската платформа за мониторинг на недостига на лекарства (European Shortages Monitoring Platform, ESMP) вече е пусната в действие, разполагайки с основните функционалности. Като използват тази първа версия на платформата, ПРУ вече могат редовно да подават данни в нея относно недостиг на лекарствени продукти, разрешени по централизирана процедура. Това поставя началото на транзитния период, който ще приключи на 2 февруари 2025 г., когато използването на платформата ще стане задължително.

Пускането в действие на ESMP се явява важна крачка при усилията за справяне с недостига на лекарства и при осигуряването на наличност от най-необходимите за пациентите лекарства. Това ще направи възможно централизираното автоматизирано събиране на данни относно недостига на лекарства, като по този начин компетентните органи ще имат достъп до изчерпателна информация в реално време и това ще улесни предотвратяването, мониторинга и справянето с недостига на лекарства в рамките на ЕС и ЕИП.

Втората версия на платформата ще бъде пусната през февруари 2025 г. Тя ще включва пълния набор от функционалности, които да се използват от ПРУ и националните компетентни органи (НКО). От този момент ПРУ и НКО също ще могат да подават данни относно доставките, потреблението и наличностите на лекарствени продукти, разрешени по национални и централизирана процедура по време на кризисни ситуации или като част от действията за осигуряване на готовност, ръководени от Изпълнителната ръководна група на EMA относно недостига и безопасността на лекарствените продукти (Executive Steering Group on Shortages and Safety of Medicinal Products, MSSG). Тези действия за осигуряване на готовност се предприемат с цел наблюдение и справяне с недостига на група от лекарства, подобно на случая с антибиотиците през 2023-2024 г.

През платформата също ще се предоставя обществено достъпна информация относно недостига на конкретни лекарствени продукти в EMA’s shortages catalogue and national shortages catalogues.

Въпреки че до февруари 2025 г. ПРУ, на разрешените за употреба по централизирана процедура лекарствени продукти, ще могат да съобщават за недостиг по обичайния ред, те се приканват да се запознаят с това как се използва платформата преди тя да стане задължителна след изтичането на транзитния период.

В помощ на потребителите на платформата ЕМА осигурява обучения (trainings) и уебинари (webinars) (включително записи) и информационни материали (information material), публикувани на сайта на ЕМА.

Платформата е разработена от ЕМА, като част от нейния разширен мандат в съответствие с Регламент (EС) 2022/123, с цел да улесни обмена на информация, което да доведе до по-ефективно предотвратяване, установяване и справяне с недостига, както и по-добра комуникация между ЕМА, НКО и заинтересованите страни от индустрията, така че да се осигури наличността на лекарства за пациентите по време на извънредни ситуации, свързани с общественото здраве и при големи събития.

Актуализирана информация относно графика за изпълнение и процеса на разработване, както и за начина за достъп до ESMP можете да намерите, като следвате линка: ESMP webpage.

Бележки:

  1. Това прессъобщение, както и съответните документи, могат да се намерят на следния уебсайт:
    European Shortages Monitoring Platform enables better monitoring of shortages in the EU | European Medicines Agency (EMA)

СЪОБЩЕНИE ДО ТЪРГОВЦИТЕ НА ЕДРО С ЛЕКАРСТВЕНИ ПРОДУКТИ

Във връзка с постъпила информация от Регулаторния орган на Румъния, ИАЛ предупреждава притежателите на разрешения за търговия на едро с лекарствени продукти в Република България да имат предвид, че за търговец на едро с лекарствени продукти An - Ra S. R. L., притежаващ Разрешение №658D, e издадено „СТАНОВИЩЕ ЗА НЕСЪОТВЕТСТВИЕ С ДДП ЗА ЛЕКАРСТВЕНИ ПРОДУКТИ ЗА ХУМАННАТА УПОТРЕБА“, в следствие на проведени инспекции, последната от които на 16.10.2024 г.

На 1 януари 2025 г. влизат в сила разпоредбите на Регламент 2024/573 на Европейския парламент и на Съвета от 7 февруари 2024 година за флуорсъдържащите парникови газове, за изменение на Директива (ЕС) 2019/1937 и за отмяна на Регламент (ЕС) № 517/2014 (F-gas Regulation), с които се въвеждат изисквания върху опаковките на лекарствените продукти, съдържащи като помощни вещества този вид газове, да се включат съответни одобрени текстове.

Обръщаме внимание, че за България компетентен орган по Регламент 2024/573 е Министерство на околната среда и водите, към което следва да се отправят запитвания във връзка с изпълнение на задълженията по регламента или разглеждането на други мерки в тази връзка, като посоченото лице за контакт е:

Деница Стоянова-Смилянова

Този имейл адрес е защитен от спам ботове. Трябва да имате пусната JavaScript поддръжка, за да го видите.

+359 2 940 6204

Министерство на околната среда и водите

National Contact Points - European Commission

https://www.moew.government.bg/bg/vuzduh/fluorsudurjasti-parnikovi-gazove/

Във връзка с постъпила информация от Регулаторния орган на Полша, ИАЛ  предупреждава притежателите на разрешения за търговия на едро с лекарствени продукти в Република България да имат предвид, че за търговец на едро с лекарствени продукти World Markets Sp. Z o. o., притежаващ Разрешение № GIF-H/1672/2000, e издадено „СТАНОВИЩЕ ЗА НЕСЪОТВЕТСТВИЕ С ДДП ЗА ЛЕКАРСТВЕНИ ПРОДУКТИ ЗА ХУМАННАТА УПОТРЕБА“, в следствие на проведени инспекции, последната от които на 05.06.2024  г.

Архив на съобщенията, касаещи лекарствена безопасност

ВАЖНО! НА ВНИМАНИЕТО НА ВЪЗЛОЖИТЕЛИТЕ НА КЛИНИЧНИ ИЗПИТВАНИЯ-ТРАНЗИТИРАНЕ В CTIS

Във връзка с изтичащия преходен период за транзитиране в CTIS на клинични изпитвания, разрешени по реда на Директива 2001/20/ЕО, обръщаме внимание на следното:

  • Ако клинично изпитване, разрешено по реда на Директива 2001/20/ЕО, няма да има активен изследователски център* на 31.01.2025 г. и след това, не е необходимо да бъде транзитирано;
  • Клинично изпитване, разрешено по реда на Директива 2001/20/ЕО, което ще има поне един активен изследователски център* в ЕС към 30.01.2025 г., е необходимо да бъде своевременно транзитирано към CTIS. Заявлението за транзитиране в CTIS следва да се подаде възможно най-скоро и достатъчно рано преди 30.01.2025 г., като следва да се отчете времето, необходимо за приключване на процедурата по транзитиране, което може да отнеме до три месеца.

*„Активен изследователски център“ е по смисъла на Guidance for the Transition of clinical trials from the Clinical Trials Directive to the Clinical Trials Regulation.

Предвид големия брой активни и нетранзитирани в CTIS клинични изпитвания, както и във връзка с необходимостта от планиране на работните процеси, спонсорите/заявителите на клинични изпитвания е необходимо:

1) да подадат информация относно изпитванията, които очакват да бъдат транзитирани, както и сроковете за това. Информацията следва да бъде подадена на e-mail: Този имейл адрес е защитен от спам ботове. Трябва да имате пусната JavaScript поддръжка, за да го видите. в срок до 30.08.2024 г., като се посочи Eudra CT номер и код на протокола за всяко отделно изпитване, а имейлът се обозначи със заглавие (subject): Trials planned for transition.

2) да извършат проверка в Eudra CT относно статуса на изпитванията. В случай, че е налична неточност – изпитването е приключило/преждевременно прекратено, но това не е отразено в Eudra CT, следва да се изпрати информация на e-mail: Този имейл адрес е защитен от спам ботове. Трябва да имате пусната JavaScript поддръжка, за да го видите., съдържаща Eudra CT номер на изпитването, както и входящ номер, с който е подадена в ИАЛ декларацията за приключване.

Изисквания при транзитирането на клинични изпитвания от Директива 2001/20/EО към Регламент (ЕС) № 536/2014 (CTIS) и първа съществена промяна: транзитирането на клинични изпитвания от Директива 2001/20/EО към Регламент (ЕС) № 536/2014 (CTIS) и първа съществена промяна:


ВАЖНО! НА ВНИМАНИЕТО НА ВЪЗЛОЖИТЕЛИТЕ НА КЛИНИЧНИ ИЗПИТВАНИЯ

ДОКУМЕНТИ, КОИТО ЗАЯВИТЕЛИТЕ ПРЕДСТАВЯТ ПО ПРИЛОЖЕНИЕ I И ПРИЛОЖЕНИЕ II ОТ РЕГЛАМЕНТ (ЕС) № 536/2014 (10.07.2024 г.)

Декларация за пригодност на център-образец


Съобщение до заявителите за издаване на разрешение за провеждане на клинично изпитване или за издаване на разрешение за съществена промяна в разрешено клинично изпитване

С решение на Етичната комисия за клинични изпитвания (ЕККИ) към Министъра на здравеопазването на Република България, Протокол № 32 от 29.09.2020 г., т. 7.69, се препоръчва на всички заявители за издаване на разрешение за провеждане на клинично изпитване или за издаване на разрешение за съществена промяна в разрешено клинично изпитване да представят цялата информация на хартиен и/или на електронен носител (CD, флаш памет и др.).

Това е необходимо във връзка с епидемичната ситуация в страната и начините на провеждане на заседанията на Комисията, както и с оптимизиране на съхранението на цялата документация по заявленията на хартиен носител. Задължително в ЕККИ се представят на хартиен носител всички оригинални документи, документи със свеж подпис/печат (придружаващо писмо, декларации, сертификати), а всички останали могат да бъдат представяни само на електронен носител. Следва да се има предвид, че в случай на пропуски и непълноти в подадените от заявителите документи на електронен носител (и поради липсата им на хартиен носител) за Комисията ще е невъзможно тяхното разглеждане.

Във връзка с гореизложеното, моля заявителите да се съобразят с препоръката на ЕККИ в най-кратки срокове.


С влизането в сила на изменението на чл. 106, ал. 2 от Закона за лекарствените продукти в хуманната медицина (ДВ, бр. 84 от 2018 г.), считано от 12.10.2018 г. Стандартните оперативни процедури по правилата за Добра клинична практика на комисиите по етика към лечебните заведения не подлежат на утвърждаване от изпълнителния директор на ИАЛ.